כיסא גלגלים ComfWheel

שם הכתב: מלאך יהב
מבצע הפרויקט: גולוב אלכסנדר
מנחה: מר נצר נבות

כחלק ממטרת פרויקט הנגשת אוכלוסיית משתקי פלג גוף תחתון לתאי הנוחיות, נשאלו כמה נציגים מאוכלוסייה זו, מה הבעיות הכי קריטיות להם ומה בעצם הם רוצים לשפר או להמציא בכיסא שמיועד להם. לאחר סקירה וחקירה של העניין נמצא שהדרישות העיקריות הן: בטיחות ויציבות, קל ומהיר לתפעול, מחיר סביר, אמינות, עמידה בפני רטיבות, נוח לאחזקה, נגישות, אסטטי, קל משקל, נוח לאחסון, נוח לניקיון, עצמאות בתפעול וניידות.

נכון להיום אוכלוסיית הפרפלגים, משתקי פלג גוף תחתון, נעזרת במטפלים צמודים שמנסים להקל, ולו במעט, על פעולה טריוויאלית זו של שימוש בנוחיות, כמו כן קיימים מספר פתרונות ומתקנים שונים שנועדו להקל בצורה כזו או אחרת על אוכלוסיה זו, כסאות ייעודיים לשירותים, מנופי הרמה מכניים בתא השירותים וכדומה.
מעבר למחיר שלפעמים עולה על כמה אלפי שקלים כל הפעולות נעשות מחוץ לכיסא האישי ומצריכות את האדם לעבור למתקן אחר לצורך עשיית הצרכים. תהליך זה, מעבר להיותו לא פשוט ולא נוח לוקח בין 5-7 דקות ארוכות ולפעמים מייגעות לאדם מיומן ועלול להגיע עד כעשר דקות ויותר למבוגרים או לבעלי נכות קשה יותר.
ישנם פתרונות יותר אסטטיים, אבל כצפוי פתרונות אלו יקרים משמעותית מהדגמים הסטנדרטיים המוצעים בשוק.
צריך להבין שתהליך פשוט ובסיסי זה של עשיית צרכים שרובנו לא מייחסים לו חשיבות קריטית במהלך ההתנהלות היומיומית יכול להיות מייגע, מסורבל ובעיקר מתסכל עבור אוכלוסייה בעלת מוגבלות.
כחלק מתרומה לקהילה ויחד עם זאת חשיפת והכוונת הסטודנטים לעולם התעשייה, מאמצת המכללה האקדמית "אורט בראודה כרמיאל" http://www.braude.ac.il אוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים. בפקולטה להנדסת מכונות לקחו כפרויקט את הנגשת האוכלוסייה המוגבלות למקומות ואפשרות נוחה ונגישה יותר למגוון רחב יותר של מקומות וציבוריים. הסטודנטים נפגשו עם משתמשי הקצה, אוכלוסיית הפרפלגים, משתקי פלג גוף תחתון, ובעזרתם חקרו לעומק את הבעיות המרכזיות וחוסר הנינוחות של אוכלוסייה זו ומצאו שאת חוסר הנגישות אפשר לשנות ולהרחיב אותו בעזרת שדרוג ופיתוח הנדסי של כיסאות הגלגלים הסטנדרטיים הקיימים בשוק. בעזרת פיתוח והכוונה נכונה הגיעו הסטודנטים ליצירת כיסא ה ComfWheel .


הכיסא במצב פתוח - המושב פתוח לעשיית צרכים

כיסא זה הינו שילוב בין שני סוגי הפתרונות הקיימים היום. מחד גיסא הינו כיסא פשוט לשימוש וממלא את הצרכים הנדרשים כגון: ישיבה נוחה ויציבה, אפשרות יציאה וטיול ברחוב, התניידות עצמאית וכדומה בצורה יעילה ונוחה ומאידך גיסא הינו כיסא שבנוי באופן נקי ואלגנטי ללא אלמנטים מסורבלים ומשונים שמבליטים את השימוש בו. (דבר שיכול לגרום לאי נוחות מסוימת במקומות ציבוריים). לעומת הפתרונות הקיימים היום בשוק אשר אינם מאפשרים שילוב של תנועה וניידות בשילוב עם גישה נוחה לעשיית צרכים. לצורך זה בעלי המוגבלות נדרשים להחליף מתקן ולא פעם להיעזר באחרים, שזהו בעצם החיסרון הגדול של החלופות הקיימות כיום בשוק.

פלטפורמת ה ComfWheel מושתת ובנויה כולה על בסיס של כיסא גלגלים סטנדרטי ופשוט המצוי אצל רוב המשתמשים (זהו מאפיין נוחות חשוב מאוד). הכיסא איננו מסורבל וכבד יתר על המידה כך שנוח לקפל אותו ולהעמיס אותו על רכב ללא מאמץ מיוחד אם הכיסא מועמס קרוב לנהג אפשר לסחוב או להרים אותו בעזרת הידיים לתוך הרכב. אל תא המטען של הרכב. ניתן להרימו בעזרת מנוף.


מידות הכיסא במצב פתוח

הכיסא במצב מקופל

אמנם כיסא ה ComfWheel מיועד בעיקרו לעשיית צרכים נוחה ופשוטה הרבה יותר מהחלופות הקיימות כיום בשוק אך בד בבד, הכיסא יוצר אפשרות למרחב תנועה נוח ופשוט למשתמש בו ללא הפרדה בין כיסא יומיומי לבין התקן עזר ייעודי לעשיית צרכים.
את מושב הכיסא הרגיל החליפו הסטודנטים במשטח שהוסב למושב רב שימושי שיכול לשמש גם לישיבה נינוחה ובטוחה בזמן התניידות עם הכיסא וגם כמושב שיכול ליצור חלל לצורך עשיית צרכים ללא מאמץ מיוחד או לחילופין ירידה מהכיסא ומעבר להתקן עזר ייעודי.
המושב מחובר בקצהו עם ציר, שהותאם מראש לצורכי השימוש, למשטח הישיבה ובעזרת פעולה ידנית בסיסית שלא מצריכה שימוש בכוח מופרז או קימה מהכיסא ניתן להוריד את המושב בסיבוב על ציר מטה, כלפי הרגליים, כך שנוצר חלל שמפנה מקום לעשיית צרכים ללא מעבר למושב ייעודי אחר.


מבט על של הכיסא

מושב הכיסא בעת פתיחתו לצורך עשיית הצרכים


התהליך של פתיחת המושב כלפי מטה כך שלא נעשה שום שינוי בגוף ומבנה הכיסא, יוצר סיטואציה שאחורי הכיסא נשאר ללא מוטות מחוברים ודבר זה יוצר מעין מרחב פתוח שמאפשר לכיסא "להתלבש" על מושבי אסלה סטנדרטיים וכך נוצר מצב שבו המשתמש יושב בצורה רגילה על מושב הכיסא שגבוה במעט ממושב האסלה הקיים ומדמה כמעט באופן זהה שימוש בשירותים כאחד האדם.


פרופיל של הכיסא – חלל הכיסא שבנוי ל"התלבש" על מושב האסלה הקיים

למרות שיפור זה ושינוי מהות המושב אפשרות העמסת הכיסא לרכב לא נפגעה ונשארה קלה ופשוטה כמו שהייתה לפני כן, קיפול הכיסא נעשה בעזרת צירים מרכזיים שמקפלים אותו ומאפשרים אחסון נוח ופשוט על רכב המשתמש בדומה לכיסא גלגלים רגיל.

הסטודנטים רצו ליצור למשתמש חווית תנועה וניוד עצמאית ובנוסף חוסר תלות בסביבה עד כמה שניתן כדי שלמרות מוגבלותו יוכל להרגיש כשווה בין שווים. כיסא ה ComfWheel מיועד לבעלי מוגבלות בכל רמה ואיננו מצריך קריאה של מדריך עמוס בהסברים ובציורים וניסוי וטעיה רבים כדי להבין את עומק פעולתו. ואיננו זקוק למלווים או לאנשי סעד מיוחדים לתנועה וניוד בבית ומחוצה לו.

חזור לרשימה