אודותינו

מי אנחנו

המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה היא מוסד להשכלה גבוהה להנדסה, הפועל תוך טיפוח קשרי גומלין עם התעשייה. המכללה ממוקמת במערב כרמיאל ומשקיפה על נוף מרהיב, של בקעת בית הכרם, החוצצת בין הרי הגליל העליון והתחתון. המכללה יושבת על אם הדרך בין עכו לצפת ובמרחק כ- 40 ק"מ מחיפה. מכללת אורט בראודה משתלבת בפיתוח הגליל ותורמת לקידום התעשיות באזור.
המכללה מעניקה תואר "בוגר במדעים" (.B.Sc) בתכניות הלימוד:
• הנדסת ביוטכנולוגיה
• הנדסת חשמל ואלקטרוניקה
• הנדסת מכונות
• הנדסת מערכות מידע
• הנדסת תכנה
• הנדסת תעשייה וניהול
• מתמטיקה שימושית
• * הנדסה אופטית
* הענקת התואר מותנית באישור המל"ג.
אורט בראודה נמנית על המכללות הראשונות, שפתחו תוכניות לימודים אקדמיים בהנדסה והיחידה בישראל, המקיימת תכנית לימודים, הכוללת התנסות מעשית בתעשייה ובאקדמיה, המזכה את הסטודנט בנקודות זכות אקדמיות. כבר למעלה מ 17 שנים, יוצאים הסטודנטים להתנסות במפעלים, בארגוני שרות, בגופים עסקיים, בחברות הזנק ובמכוני מחקר, בארץ ובחו"ל. עד כה יצאו לשוק העבודה כ- 3300 בוגרים, רובם מועסקים במקצועם באזור וחלקם הגיעו לעמדות בכירות במקומות עבודה מהשורה הראשונה.

לימודים לתואר שני

המכללה מציעה לימודים לתואר "מוסמך במדעים" (M.Sc.)* בהנדסת מערכות, הנדסת תכנה, הנדסת תעשייה וניהול וביוטכנולוגיה.
מסגרות לימודים נוספות
בקמפוס המכללה כ-5,500 לומדים, מתוכם כ 3,000 סטודנטים לתואר "בוגר במדעים" (B.Sc.) ולתואר "מוסמך במדעים" (M.Sc.) בתחומי ההנדסה והמדעים.
והשאר לומדים במסגרות לימודים נוספות, המתקיימות בקמפוס:
• לימודים במכללה הטכנולוגית להנדסאים
• לימודים לתעודת הוראה
• מכינות קדם אקדמיות
• מרכז להעשרה מדעית לתלמידי תיכון
• לימודי תעודה
* הענקת התואר מותנית באישור המל"ג

איכות ומצוינות

המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה זכתה בפרס לאיכות ומצוינות במגזר הציבורי לשנת 2009, בשל הצלחתה להנחיל תרבות של איכות ומצוינות בקרב כל הגורמים בארגון: מרצים, עובדי מינהל וסטודנטים. תהליכי ההערכה השונים המתקיימים באופן שוטף ויזום, על פי הקריטריונים של המודל האירופאי לאיכות ומצוינות (EFQM), מביאים לשיפור מתמיד באיכות.

הנדסת ביוטכנולוגיה

התעשייה הביוטכנולוגית היא רב-תחומית, עתירת ידע, דינמית ומבוססת על חידושים מדעיים וטכנולוגיים בביולוגיה וכימיה. על מנת לתרגם את התהליכים המעבדתיים לתהליכים יצרניים תעשייתיים, נדרשת מיומנות בתחומי המדעים, ההנדסה ובתהליכי פיתוח ומחקר.
המחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה מכשירה מהנדסים להשתלבות בתעשייה ובאקדמיה, תוך שימת דגש על הכרת מאפייני המערכות הביולוגיות ויישום תהליכים ביולוגיים בסביבה תעשייתית.
תכנית הלימודים מציעה חמש התמחויות:
• ביוטכנולוגיה תאית-מולקולרית
• הנדסת ביוטכנולוגיה של הסביבה
• ביוטכנולוגיה של מזון
• ביוטכנולוגיה פארמאצבטית
• ביו-חומרים
המחלקה מקיימת קשר הדוק עם התעשייה הביוטכנולוגית בארץ ומתאימה את תכני הלימוד והמעבדות שלה לחידושים ולצרכים המתעוררים בתחום.
דגש מיוחד מושם על הכשרה מעשית בתעשיית הביוטכנולוגיה בארץ ובחו"ל, בהתנסות אינטנסיבית במגוון מעבדות מתקדמות, בלימוד הישומים התעשייתיים שלה ובהכשרה מעשית של הסטודנטים במסגרת התנסות בתעשייה או במכוני מחקר בארץ ובחו"ל.

הנדסת חשמל ואלקטרוניקה

הנדסת חשמל עוסקת במחקר ובפיתוח קשת רחבה של טכנולוגיות- כמו מחשוב ותקשורת, אלקטרוניקה רפואית ועוד, המניעות את החברה המודרנית והכלכלה העולמית. תחום האלקטרוניקה מתפתח בקצב מסחרר ותוצריו משתלבים בתעשיות העלית ומצויים בכל בית ומשרד בחברה המודרנית.
המחלקה מכשירה מהנדסים לרקע טכנולוגי-מדעי רחב ומעמיק, המאפשר להיענות לאתגרים אלה בתעשייה ובמו"פ, באמצעות מעבדות מתקדמות בתכן VLSI אנלוגי וספרתי, עיבוד אותות ותמונה, תקשורת והתקנים לצרכי הוראה ומחקר ומסלול לימודים בן ארבעה שלבים:
השתתת ידע בסיסי – קורסי יסוד במתמטיקה ופיזיקה ויסודות בהנדסת חשמל ובמחשבים.
העמקת ידע בהנדסת חשמל – אלקטרוניקה תקבילית וספרתית, מיקרו מעבדים, מבוא לבקרה, אותות ומערכות ועוד.
התמחות מעמיקה וממוקדת בשניים מהתחומים:
• מחשבים (חומרה ותוכנה)
• התקנים
• תקשורת ורדיו
• אלקטרו-אופטיקה ועיבוד אות
התנסות מעשית – עבודה מונחית בתעשייה או במוסד מחקר, המתחילה במקביל לשלב קורסי הבחירה. התמחות זו מהווה חלק בלתי נפרד מתכנית הלימודים, המפגישה את הסטודנטים עם העולם המעשי, מכשירה אותם לעבודה עצמאית ומעדכנת אותם בחידושי הטכנולוגיה העדכניים.
המחלקה מקדמת מחקרים בנושאים כגון: תאי דלק, רשתות תקשורת אלחוטיות, עיבוד תמונה, תאים פוטוולטאיים ופתוחה לשיתופי-פעולה עם התעשייה.

הנדסת מכונות

התעשייה המתקדמת מציבה אתגרים טכנולוגיים רבים, הדורשים ידע רב-תחומי והתנסות מעשית. לפיכך נבנה מסלול לימודים בן ארבעה שלבים:
הקניית ידע מדעי בסיסי – לימוד מקצועות מדעיים, המהווים תשתית ללימודי ההנדסה.
הקניית ידע רחב – בהנדסת מכונות, המתבטא בקורסים כגון: גרפיקה הנדסית ותיב"ם, סטטיקה וחוזק, תהליכי ייצור, קינמטיקה ודינמיקה, הנדסת חומרים, תרמודינמיקה, זרימה ומעבר חום; קורסים בתחומי הבקרה והתכן, חשמל ואלקטרוניקה, אותות, אמינות, וכן כלכלה ושיווק.
התמחות מעמיקה וממוקדת באחד מהתחומים:
• תכן וייצור
• חמרים פלסטיים ועיבודם
• מכטרוניקה
• ביומכניקה
התנסות מעשית – עבודה הנדסית מעשית ובפרויקט רחב היקף כמהנדס בתעשייה או במוסד מחקר, לצידם של מהנדסי מכונות ותיקים ובהנחייתם. במקביל עובד הסטודנט על פרויקט מסכם, הכולל פיתוח של מפרט טכני, לימוד תחום הבעיה וסקר ספרות, תכן קונספטואלי, בחירה בין פתרונות חלופיים, תכן מערכתי ותכן מפורט.

הנדסת תכנה

המחלקה להנדסת תכנה מכשירה מהנדסים בעלי ידע מקיף בנושאים התיאורטיים של מדעי המחשב ומטפחת יכולת אנליטית ויישומית בתחומי הנדסת מערכות תכנה. בוגרי המחלקה משתלבים היטב בתעשיית התכנה, ולא מעטים מהם מממשיכים ללמוד לתארים אקדמאיים גבוהים.
המחלקה מאפשרת מגוון קורסי בחירה ברשתות מחשבים, בתכנות מדעי, במערכות נבונות ובאלגוריתמיקה.
במהלך הלימודים נלמד ומתורגל תהליך פיתוח תכנה. התהליך כולל את הרכיבים: ניתוח, אפיון, תכן, בדיקות, ניהול שינויים ותחזוקה.
דגש מיוחד מושם על רכישת ידע יישומי באמצעות ביצוע פרויקטים במעבדת הנדסת התכנה וביצוע פרויקט גמר מעשי.

הנדסת מערכות מידע

מערכות מידע הן מערכות עתירות תוכנה, התומכות בתפעול של ארגונים מודרניים. הן מסייעות בניהול קשרי לקוחות, תהליכי רכש, תהליכי ייצור, תכנון מלאי, משאבי אנוש, הבטחת איכות וכו’.
מהנדס מערכות מידע עוסק בניתוח, אפיון, תכנון, הטמעה ותחזוקה של מערכות מידע. הוא נדרש לזהות צרכי מידע ארגוניים ולתרגם אותם לפתרונות ממוחשבים, שיסייעו למלא צרכים אלה.
בתעשייה המודרנית מהנדסי מערכות מידע משתלבים בתפקידי מפתח שונים כגון, מנתחי ומפתחי מערכות מידע, מנהלי פרויקטי הטמעת מערכות מידע, ומומחי מידע ארגוניים התומכים בעבודת המשתמשים.
התוכנית למערכות מידע מעניקה לסטודנטים כלים הנדסיים, המאפשרים לאפיין דרישות ארגוניות, לפתח מערכות מתאימות ולתמוך בניהול תהליכים ארגוניים.
בתכנית נכללים קורסי היסוד מתחומי הנדסת תעשייה וניהול והנדסת תכנה וכן קורסי התמחות בנושאי ניהול פרויקטים של מערכות מידע, ניהול איכות תכנה, סחר אלקטרוני, ניהול מידע בארגונים, הנדסת דרישות ומנשקי משתמש גראפיים.

מתמטיקה שימושית

 לפני שנתיים נפתחה במכללה תכנית לימודים תלת שנתית, לתואר "בוגר במדעים" (B.Sc) במתמטיקה שימושית.
מתמטיקה שימושית עוסקת בלימוד תופעות טבע וחברה, באמצעות כלים מתמטיים ומשמשת בסיס לניתוח תהליכים טכנולוגיים וכלכליים, ייעול התכנון ויעול תהליכי ייצור, ניהול פיננסי במוסדות וארגונים, עיבוד וחיזוי תוצאות ניסויים.
תכנית הלימודים, המשלבת לימודים תאורטיים עם לימודים בתחומי הנדסת חשמל ואלקטרוניקה, הנדסת תוכנה, הנדסת מכונות והנדסת תעשייה וניהול, מכשירה את הלומדים "לדבר" בשפתם של המהנדסים. התכנית מאפשרת בחירה בין שתי התמחויות:
• פיתוח מודלים מתמטיים למערכות אלקטרומכניות
• פיתוח מודלים לכלכלה
המחלקה הגיעה להסכמים עם מוסדות פיננסיים המובילים בעולם, המוכנים לקלוט את הסטודנטים לביצוע פרויקט מסכם, כמו גם עם אוניברסיטאות מובילות באירופה ובארה"ב, המוכנות לקבל את בוגריה לתארים מתקדמים ללא השלמות.

הנדסת תעשייה וניהול

מהנדס תעשייה וניהול עוסק בתכן, תפעול וניהול של מערכות מורכבות בתעשייה ובשירותים. המחלקה להנדסת תעשייה וניהול מכשירה את בוגריה לעסוק במגוון רחב של תחומים כגון: תכן מערכי יצור ומערכי עבודה, ניתוח, אפיון, תכנון והטמעת מערכות מידע, ניתוח אנליטי ואופטימיזציה של מערכות מורכבות, חקר שיטות עבודה, תכן מערכות יצור משולבות מחשב, ניתוחים כלכליים, שיווק, ניהול ואבטחת איכות, פתרון בעיות בהנדסת אנוש, פתרון בעיות תפעוליות מורכבות, ותכן מפעלים ומערכות שינוע.
תכנית הלימודים מאפשרת בחירה בין ארבעה מסלולים:
• תכן מערכות ייצור
• תפעול מערכות יצור
• תכן מערכות מידע
• ניהול
לימודי הנדסת תעשייה וניהול משלבים ידע תיאורטי עם ידע מעשי רחב והתנסות בעולם האמיתי, באמצעות התמחות במקומות עבודה ופרויקטים, הנערכים במהלך הלימודים.
בזכות מיקומה של המכללה, בסביבה עתירת תעשייה והמוניטין שיצאו למחלקה, גובר הביקוש לבוגריה הן מצד המעסיקים, והן מצד המבקשים, להתקבל ללימודים במחלקה לתעשייה וניהול.

הנדסה אופטית*

תכנית לימודים חדשה, המקנה לסטודנט שליטה בעקרונות הפיזיקליים של מערכות אופטיות מתקדמות, רקע וכלים להתמודדות מוצלחת עם טכנולוגיות ויישומים אופטיים בתעשייה המתפתחת וידע בתחומים המשיקים למערכות אלה.
* הענקת התואר מותנית באישור המל"ג

אופק אקדמי

המכללה הטכנולוגית להנדסאים שוכנת בקמפוס המכללה האקדמית ובכך מתאפשר להנדסאים להשתתף בקורסים נבחרים בהנדסה ולצבור נקודות זכות אקדמיות לתואר "בוגר במדעים". התוכנית מותאמת לתלמידי הנדסאות שהגיעו להשגים גבוהים במהלך לימודיהם. במידה ויתקבלו ללימודי הנדסה, לאחר קבלת הדיפלומה, ייזקפו לזכות ההנדסאים הנקודות האקדמיות שצברו.
שיתוף הפעולה בין שתי המכללות מעניק להנדסאים הזדמנות יוצאת דופן להשתמש במעבדות ובמתקנים משוכללים וללמוד במכללה טכנולוגית, הנחשבת למובילה בהכשרת הנדסאים.

בראודה נענית לצרכי התעשייה

בשנים האחרונות נוצר פער בין הביקוש למהנדסי חשמל, המומחים לזרם חזק ובין היצע הבוגרים, העונים לצרכים ולמשרות הפנויות בצפון. מכללת אורט בראודה פועלת, בשיתוף וסיוע חברת החשמל לישראל, לצמצום הפער, ע"י:
• פתיחת מגמה בביה"ס להנדסאים לחשמל.
• תכנית השלמה למהנדסי חשמל ואלקטרוניקה בהתמחות חשמל – זרם חזק.
הלימודים ילוו בהכשרה במספר מעבדות מתאימות בנושאי חשמל – זרם חזק.

אופק אשכולות בע"מ

אופק אשכולות בע"מ היא החברה למו"פ של "המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה", שמטרתה לעודד ולחזק את המחקר במכללה ולהרחיב את הקשרים עם התעשייה.
פעילות החברה תתבסס על:
• מסחור IP שייווצר על ידי חברי הסגל של המכללה
• ביצוע מחקר מוזמן מגורמים חיצוניים
• הקמת חברות – בנות סביב IP של המכללה, עם שותף אסטרטגי מתאים.
החברה מציעה ביצוע מחקרים לגופים תעשייתיים ועסקיים ע"י חברי הסגל שלה, מרצים מן החוץ , סטודנטים ומומחים מקצועיים, המגויסים לחברה על פי הצרכים.

מאז הוקמה, יצרה אורט בראודה מסורת של קיום תכנית התנסות בחברות, בגופים עסקיים ובמכוני מחקר בארץ ובחו"ל, כחלק מתכנית הלימודים.
כנהוג במוסדות אקדמיים, המכללה הנהיגה חופש בחירה לקבוע את קיום תכנית ההתנסות ומסגרתה בכל תוכנית לימודים ואת מספר נקודות הזכות האקדמיות, שהיא מזכה. קיימים אפיקים חליפיים במתכונות שונות, החל מתכנית מלאה בת 1000 שעות עבודה ועד מתכונת של פרויקט גמר ולימוד קורסי בחירה נוספים.
נהלי ההתנסות המעשית משתנים ממחלקה למחלקה, אך בכולן הסטודנט מונחה על ידי שני מנחים: אחד מהסגל האקדמי של המכללה ואחד- ממקום העבודה.
הסטודנט מאתר באופן עצמאי מקום עבודה להתנסות; נושא עבודתו חייב להביא לידי ביטוי את הכשרתו כמהנדס וזמנו יוקדש לעבודה הנדסית ברמה גבוהה.
במהלך ההתנסות מתקיים דיווח רציף על התקדמות ההתנסות ובסיומה מוגש דו"ח סיכום ונערכת הרצאה בפני פורום מרצים סטודנטים ואורחים מן התעשייה והאקדמיה.
כל הצדדים מרוויחים

קרא עוד

מהמחקרים שפרסם מוסד שמואל נאמן, על מצב החינוך הטכנולוגי בארץ ובחו"ל עולה כי, בעשור האחרון חל שינוי משמעותי בגישה לחינוך הטכנולוגי וההנדסי במדינות המפותחות והמתפתחות. רובן עברו רפורמות לשיפור איכות החינוך הטכנולוגי, תוך שיתוף המעסיקים בתכניות הלימודים. בעיניהן, החינוך הטכנולוגי הוא המפתח להתפתחות כלכלית ויתרון תחרותי.
האיחוד האירופי חותר לגיבוש קריטריונים אחידים לחינוך לא-עיוני ומעודד שילוב של לימודים עיוניים ומקצועיים בתיכונים ובאוניברסיטאות.
בארצות-הברית החינוך הטכנולוגי נחשב לאחד הכלים להשגת מטרות התוכנית הנשיאותית "אף ילד אחד לא נותר מאחור" משנת 2001, ורובו ניתן במכללות מקצועיות.
בעולם האקדמי ניתן למצוא צורות ביטוי שונות לשיתוף הפעולה בין התעשייה והאקדמיה, בהכשרת הסטודנטים באופן מעשי, במפעלים ובמקומות עבודה ציבוריים.
אוניברסיטאות, ביניהן יוקרתיות, משתפות פעולה עם מפעלים בפרויקטים בינלאומיים של התנסות בתעשייה.
קיימות דוגמאות רבות, ברחבי העולם, למוסדות אקדמיים בהם תכנית סטאז’ משובצת במהלך הלימודים ופועלת במתכונות שונות – החל מעבודה בת 200 שעות, המחויבת בפרויקט מסכם וכלה בתכנית לימודים התנסותית רב שנתית, הממשיכה לתארים מתקדמים ומבוססת על עבודה מעשית כחלק בלתי נפרד מתכנית הלימודים.
בארה"ב, בחסות משרד המדע הפדראלי (NSF), התקיים במשך שנים רב שיח בין האקדמיה, התעשייה והסטודנטים, שהביא לשינוי משמעותי בתכנית הלימודים האקדמית ולהקמת "המפעלים הלימודים" – מתקני לימוד פעילים, שהוקמו בקמפוסים האקדמיים, לשם התנסות במדעי ההנדסה; הסטודנטים עובדים כצוותים בינתחומיים, המבצעים פרויקטים בשיתוף ובחסות התעשייה על מנת להגיע לפתרונות לבעיות בזמן אמת.
רבים מהמוסדות האקדמיים בארה"ב מעודדים התנסות מעשית (INTERNSHIP), במסגרת תכניות שאינן מזכות, בהכרח, בנקודות אקדמיות. המוסדות מקיימים רשת ענפה של קשרים בין הסטודנטים למעסיקים ובין גופים המעניקים מלגות לסטודנטים עובדים. חלק מהן מפעילות תכנית במסגרת
(Cooperative Education)CO-OP – התנסות מעשית מחייבת.

קרא עוד

הצעה לשיתוף פעולה

המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה מקדמת בברכה הצעות ורעיונות לשיתופי פעולה עם תעשיות ומוסדות ברחבי הארץ, המעוניינים בהעסקת סטודנטים, במסגרת התנסות מעשית במספר אופנים:
הצטרפות לתכנית התנסות לפי המודל המקובל היום במפעלים, שנמנו לעיל ובעשרות מפעלים נוספים, ולפיו מועסקים סטודנטים.
לפרטים:
פרופ’ דויד שויחט, סגן הנשיא לעניינים אקדמיים
טל. 04-9901855 נייד 050-4017031 dacs@braude.ac.il
ייסוד שלוחות של מפעלי הייטק בקרבת המכללה, תוך שיתוף הסגל האקדמי והסטודנטים של המכללה. עבודת הסטודנטים תתבצע במסגרת המחויבות לתקופה בת 400-1000 שעות ובהנחיה משותפת של הסגל האקדמי והסגל המקצועי של אותן תעשיות.
הקמת מסגרת משותפת המאגדת מספר מפעלים מדיסציפלינות שונות ומאפשרת ביצוע פרויקטים רב תחומיים "בקבלנות משנה", ע"י סטודנטים של המכללה וצוות מהנדסים מומחים העובדים במרבית תפקידם בפרויקטים, אך נוטלים חלק גם בהוראה ובנטל האקדמי.
לפרטים נוספים:
שני אילני, מנהלת שיווק
טל. 04-9901714, נייד 050-4041337 ishani@braude.ac.il