מכונות הקידמה שועטות קדימה

פרופ’ מיכאל רגב, ראש התוכנית לתואר שני בהנדסת מכונות, מסביר כיצד מתאימה המכללה את תוכנית הלימודים שלה לתעשייה 4.0

העולם שועט קדימה ומשנה את פניו אל מול עינינו ותחת רגלינו בקצב מסחרר. המצאה רודפת המצאה, פיתוח רודף פיתוח והתוצאה: חיים שעד לפני 20-30 שנה נראו לנו דמיוניים, כלקוחים מספרות המדע הבדיוני, קורמים עור וגידים אל מול עינינו המשתאות. המהפכה התעשייתית הרביעית לא מפסיקה להפתיע וקשה לראות את סיומה. תכליתה: הפנמת טכנולוגיות מתקדמות בתעשייה הקלאסית כדי להגביר ולייעל ייצור.

פרופ’ מיכאל רגב, ראש התוכנית לתואר שני בהנדסת מכונות

שינויים מרחקי לכת בעולם הייצור מחייבים הכשרת מהנדסים ברמה אחרת, קיים צורך במהנדסים מומחים, אך עם הבנה רב תחומית ומערכתית. כי כזה הוא גם הייצור המודרני – רב מערכתי. לא עוד ייצור של גלגל שיניים במכונה אחת, של התושבת והציר שלו במכונה שנייה ושל מנגנון ההנעה המכני במכונה שלישית – אלא הכל במכונת ייצור אחת ועד כמה שניתן – במיקשה אחת.

האם זה אפשרי? לא רק שכן, אלא שזה כבר מתרחש בפועל. איך קוראים למכונת הקסמים הזאת שיודעת לייצר הכל בבת אחת ? מדפסת תלת-מימד. כיום יש מדפסות ענק כאלה, שיודעות להדפיס כמעט כל דבר. אם יוזנו למדפסות אלה החומרים המתאימים והתכנון המדויק, אפשר להפעיל אותן וללכת הביתה – הן כבר יידעו לתרגם את הנתונים ולהפוך מילים ושרטוטים למוצר פיזי, סופי ומלוטש, תוך חיסכון גדול בזמן, בכח אדם, בלוגיסטיקה ובמשאבים.

תחום מתפתח זה של הדפסות בתלת-מימד הוא רק אחד הנושאים הנלמדים היום בהנדסת המכונות. את הבסיס לומדים בתואר הראשון, אבל כדי להתמחות בו רצוי ללמוד גם לתואר שני, ממש כמו ברפואה – יש רופאים ויש מומחים. יש מהנדסי מכונות ויש מומחים בהנדסת מכונות, והם למעשה הקטר שמושך את קרונותיה של רכבת הקידמה.

תעשייה 4.0 הולידה משחק חדש עם כללים, תחומים וכלים חדשים וחדשניים, כמו רובוטיקה, מכטרוניקה, מיקרו מערכות, בקרה ואוטומציה, תכנון ומערכות ייצור ועוד. כל אלה נדרשים וחיוניים בפס הייצור המודרני. תואר שני (.M.Sc) בהנדסת מכונות מעניק לבוגריו כלים מתקדמים הן לצורך עבודה בתחומי התעשיות הקונבנציונליות, שבהן קיים מחסור במהנדסי מכונות בעלי הכשרה מתקדמת ברמה הלאומית, והן בחברות ההזנק המרובות, אשר מציבות רף אתגרים חדש בפני מהנדסי מכונות, שהשלימו זה מכבר תואר ראשון (.B.Sc).

“לימודי התואר השני בהנדסת מכונות מציעים מגוון עשיר של מסלולי התמחות, שמאפשרים לכל סטודנט להתמקצע בתחום שמעניין אותו או בכזה שבו הוא כבר מועסק”, “לימודי תואר שני בהנדסת מכונות מאפשרים לבוגרים להשתלב בחזית המחקר והפיתוח הטכנולוגי”, מסביר פרופ’ מיכאל רגב, ראש התוכנית לתואר שני בהנדסת מכונות. “לימודי התואר השני מעשירים את הרקע ההנדסי של הסטודנטים תוך התמקדות בתחומים של תהליכי ייצור, מכניקת מוצקים ומדע החומרים – תחומים שמתפתחים היום במהירות. בנוסף, הידע הנרחב והעמוק משביח את יכולתם המקצועית ומשפר משמעותית את סיכוייהם לקידום מקצועי”.

לאור השינויים הדרמטיים והמהירים בתעשייה ניתן לזהות בארץ מחסור באנשי מקצוע, עם רקע אקדמי מתאים, בכל הקשור לתהליכי ייצור. מכאן ברור שתוכניות הלימודים לתואר מוסמך בהנדסת מכונות לא רק עונים על צרכים אלו, אלא מציבים את בוגריהן בעמדה של ייתרון מובהק בשוק העבודה, מה שעשוי להתבטא גם בתגמול כספי נאות. בוגרי תואר שני בהנדסת מכונות נחשבים אנשי מקצוע מובילים בתחומם והם “נחטפים” לתפקידים מרתקים בתעשיית ההייטק, הביוטכנולוגיה, הפרמצבטיקה, תעשיית המזון ועוד.

ולבסוף נשאלת השאלה: איך עושים את זה? כיצד משלבים לימודים לתואר שני, המיועדים על-פי רוב למהנדסים שעובדים בתעשייה, ולא פעם – בעלי משפחות. פרופ’ רגב מרגיע: “אנחנו, בבראודה, בהחלט מכירים את התופעה ואת הקשיים ומתאימים למהנדסים העובדים בתעשייה את שעות הלימוד ואת מתכונתם מבחינת עומס. אנחנו מאפשרים לסטודנטים שלנו ללמוד פעמיים בשבוע בשעות הערב או פעם בשבוע וביום שישי, כך שזה אמנם מאתגר אבל אפשרי. יתרון נוסף שיש לנו מתבטא בכך שמדובר בתואר תלת-שנתי, ולא דו שנתי, מה שמאפשר פריסה נוחה יותר של הקורסים על פני הזמן. ייתרון חשוב נוסף הוא ששכר הלימוד אוניברסיטאי וזהה לזה שנגבה עבור תוכניות לימוד שאורכות שנתיים וזאת בהחלט הטבה משמעותית”.